V januári tohto roku bola podaná žaloba zo strany Občianskeho združenia koncesovaných taxikárov voči službe Uber. V marci prišlo rozhodnutie, ktoré vraj vo všetkých bodoch dalo za pravdu koncesovaným taxikárom. Uber tak bude musieť podstúpiť určité zmeny.
Pre istotu si v skratke vystvetlíme, čo je Uber a na akých princípoch funguje.
Služby Uber k nám prišli z USA, kde sú už docela bežne využívané, no u nás sa prevádzkujú iba v hlavnom meste, v Bratislave. Od roku 2014 sa táto služba využíva už v 53 krajinách. Uber a zákazníci používajú k prevádzke mobilnú aplikáciu. Zákazník pomocou aplikácie odošle požiadavku a vyberie si najbližšieho vodiča, ktorý je momentálne dostupný. Služby sú tamer totožné s taxi, no vodiči jazdia pre Uber, pričom využívajú bežné osobné autá. K práci pre Uber sa registrujú cez internet, následne predložia potrebné doklady a túto prácu môžu vykonávať aj ako vedľajší „job“ popri svojmu inému zamestnaniu. Skrátka ide o rýchlu a praktickú službu, ktorú si môžete objednať formou aplikácie zakaždým, kedy potrebujete odvoz.
Z tohto opisu vyplýva, že konkurujú zaužívaným službám označeným ako Taxi. Oberajú taxikárov o klientov a tým aj o zárobok. Tieto dve služby totiž nie sú prepojené ani nespolupracujú. Občianske združenie koncesovaných taxikárov navyše poukazuje na to, že vodiči pre Uber neodvádzajú dane takým prísnym metrom, ako vodiči taxislužieb. Kvôli podobným žalobám dostal Uber v Španielsku zákaz činnosti.
Čo sa týka strednej časti Európy, konkrétnejšie Slovenska a Česka, Uber síce nedostal priamy zákaz činnosti, ale je pravda, že zákony mu začínajú šliapať na krk. Pokiaľ chce Uber na Slovensku ponúkať svoje službu nadalej, musí mať zapísanú svoju prevádzkareň, za ktorú bude odvádzať daň. V Česku prišlo s Uberom k dohode, že ich automobily budú môcť šoférovať iba vodiči, ktorí sa preukážu licenciou taxikára, vodiči navyše budú musieť zaznamávať každú jednu tržbu.